Stora containerfartygen Godafoss hade svårt att lägga till kajen i Tórshavn i den hårda vinden. Det lyckades i andra försöket med hjälp av släpbåten Maria och Pressarin. 2016-01-03 Foto Brandur í Dáli

 

I Göteborgs hamn och Göta älv drogs pråmar av Röda bolaget.

Det kallades så för att firmans tre första bogserbåtar från 1870-talet hade sina namn, Ivar, Erik och Oscar, i vitt på rött band på skorstenen.

Företaget som hette Göteborgs Bogsering AB utvecklades, slogs ihop med andra, bogserade och bärgade senare under olika namn som Neptun, en tid Scan Tugs och från 1987 Röda bolaget. Min släkt talar ännu med vördnad om en av de gamla skepparna, vilken status han hade i hamnen.

Med sjöfartens konkurrens och modern teknik, som till exempel bogpropellrar i fartygen, ändras hela tiden förutsättningarna för bogserbåtar. Sedan 1999 ägs Röda bolaget av det danska bogser- och bärgningsrederiet Svitzer A/S som bildats på 1830-talet för att assistera fartyg i Öresund. I det arbetar 4 000 personer över hela världen och bogsering i hamnarna styrs från Göteborg. Företaget ingår i sin tur i A. P. Møller-Mærsk A/S med huvudkontor i Köpenhamn. Det är Danmarks största koncern och arbetar över hela klotet också med annat (som butikskedjan Netto) än skepp och olja. Deras enorma fartyg och stora ljusblå containrar med den vita sjuarmade stjärnan är välkända i hamnarna.

Färöingar hos Mærsk

Många färöingar har genom åren mönstrat på fartyg från rederiet Mærsk. Från mitten av 1970-talet till 2004 kunde de även flyga hem i ljusblå plan från Maersk Air. I fjor fick yngre befäl från Färöarna lämna fartygen, en del äldre finns fortfarande kvar, medan besättningarna till största delen kommer från Filippinerna. Numera dirigeras dessutom hela trafiken från Manila, har jag förstått.

Röda bolaget med färöisk flagga

Den 4 februari 2013 kom nyheten från Västnytt i SVT att Svitzer Sverige flaggat ut sina båtar till Färöarna. Fartygen Bob, Bonden, Boss, Dynan, Freja, Svitzer Gaia, Svitzer Hymer, Svitzer Oden, Svitzer Trym och Svitzer Tyr hör till Färöarnas internationella fartygsregister genom P/F Svitzer Faroe Islands, som har en del i ett kontor i Hósvík på Streymoy.

Besättningarna registreras också på Färöarna och hyrs liksom båtarna in för arbete i Göteborg och Lysekil. För rederiet är det viktigt att i den hårda konkurrensen betala lägre skatt och slippa arbetsgivaravgifter. En diskussion om utflaggningen har förts under några år och eftersom rederiet ville behålla sina sjömän har det tecknat privata pensions- och sjukförsäkringar för de anställda. Skatterättsligt är utflaggningen helt korrekt och kan snarast ses som exempel på gott nordiskt samarbete.

Något krav på att de anställda skall flytta till Färöarna finns ju inte, men Samfundet Sverige-Färöarna kan bara önska att följden av den nya flaggningen också blir andra givande kontakter mellan Färöarna och Sverige.

Fyra år senare

De bogserbåtar som Svitzer driver, bland annat i Göteborgs hamn, Wallhamn, Brofjorden, Uddevalla och Stenungsund, skall efter domslut i april 2017 betala företagsskatt i Sverige.

Personalen har hela tiden betalat svensk skatt på sina inkomster, medan bolaget Svitzer har betalat företagsskatt på Färöarna. Enligt Skatteverket sålde Svitzer båtarna till sitt nybildade bolag på Färöarna, anställde personalen där och hyrde sen tillbaka allt – för att tjäna lite skattepengar, bland annat en miljon kronor i lägre arbetsgivaravgifter – per månad.

Bland andra har Seko Sjöfolk i flera år jobbat hårt för att få tillbaka flaggningen av släpbåtarna från Färöarna till Sverige. Nu ser det ut att bli verklighet. Skatteverket har nämligen beslutat att bogserbolaget Svitzer ska betala skatt i Sverige, inte på Färöarna.

- Alla länder vill ju att beskattningen ska ske just hos dem. Efter som vi vunnit har vi lyckats belägga att verksamheten drivs från Sverige och Nya Varvet i Göteborg, säger Martin Pernheim, på Skatteverket.

Färöiska flaggor på fler fartyg

Bristen på fungerande sjöfartsstöd under flera år gör att bogserbolaget BTÖ:s fartyg lämnar svensk flagg och flaggar ut sina fartyg till Färöarna 2017. Orsaken är att de inte får sjöfartsstöd.

Omflaggningen av bogserbåtarna Ven, Sund, Dunker och Kullen, som fram till nu haft svensk flagg, sker i månadsskiftet augusti/september 2017. Fartygen opererar främst runt Halmstad, Helsingborg, Malmö, Köpenhamn och Køge.

Först med att byta till den färöiska flaggen var Furetank. I juni 2009 registrerade man produkt­ och kemikalie­tankern Fure Star i FAS. Under de nästa två åren följde resten av rederiets flotta efter. Donsö-rederiets färöiska bolag Sp/f Nolsø Shipping, äger nu rederiets båtar och sköter personaladministration.

Antalet av internationella fartygsregisteringar på Färöarna har åren mellan 2013 och 2023 legat runt ett 8o-tal. Vid årsskiftet 23/24 var antalet 75 fartyg i Føroya Altjóða Skipaskrá (FAS). Av dem var 11 st i gruppen släp- och bogserbåtar.

Färöarnas internationella fartygsregister (FAS) är en allmän institution under Sjóvinnustýrið Sjöfartsverket, som organisatoriskt ligger under Utrikes- och näringslivsdepartementet.

Litteratur

Lise Astrup Frandsen: Svitzer gennem 175 år. Handels- og Søfartsmuseets årbog. Helsingør 2008.

Bilder

Klicka på en bild för att starta bildgalleri.


Torbjörn Nyström, Tórshavn
Kommentarer eller frågor på artikeln? Skriv och berätta

Tio slumpvis valda artiklar

Färöarnas gamla kultcentrum

21 aug 2023 Läsning

Inledning. Namnet som fortsätter att förbrylla. Att kristna kyrkans första stödjepunkter ofta uppstår bredvid gamla hedniska kultcentra tycks passa också på Färöarna, visar...

[natúrligvís]

03 sep 2007 Läsning

  Nordens hus i Tórshavn visade sommaren 2007 en annorlunda utställning där 17 nordiska konstnärer presenterade naturen på ett högst personligt sätt. Uttrycksmedlen varierade också med allt...

Befolkning, budget, Nordens hus, grind och fotboll

09 okt 2012 Läsning

  Försommaren var solig och torr på Färöarna, härlig för turisterna. Sensommaren däremot var fuktig och alla var inte färdiga med höskörden när oktober månad började. Fårslakten inleddes...

Tórshavn mitt i världen, liten bakgrund

27 mar 2013 Läsning

  Tórshavn, namnet rymmer både gudanamnet och ordet hamn. Troligen stammar det från nybyggartiden, på 800-talet då folk från västra Norge och från nordiska områden på brittiska öarna...

Czeslaw Slanias 100 färöiska frimärken

06 jan 2011 Läsning

  På försommaren 2003 fick jag på ett styrelsemöte med Samfundet Sverige-Färöarna en förfrågan om jag kunde göra något på temat färöiska frimärken på Postmuseum i oktober när Nordiska dagar...

Stormåsen flyger- Fågelfångarens son

26 mar 2019 Läsning

  Boken Fågelfångarens son 2018 väcker en fråga om arv på Färöarna. Gásadalur Den färöiska bygden Gásadalur, med utsikt till Mykines, ligger på nordvästra delen av Vágar, ön som...

Om Fårbrevet - Seyðabrævið

06 jun 2006 Läsning

Hakon með guðs miskun noregs hærtuge son magnus konungs hins koronaða. senðir ollum monnum j færæyium. þeim sæm þetta bræf sea eða hæyra. Queðiu Guðs ok sina. Färöiska Inledande texten...

Svenskt flottbesök, Eugenie i Tórshavn 1863

22 jan 2014 Läsning

  Fartygschefen Govert Indebetou var skickad att gå med fregatten Eugenie i sikte av Färöarna och "där ankra om omständigheterna så medgiva”. Det lyckades den 4 juli 1863 och efter salut...

Nordens hus i Färöarna får ny chef från Island

17 jan 2013 Läsning

  Den 18 januari 2013 är alla välkomna som vill hälsa på Sif Gunnarsdóttir som tillträder tjänsten som direktör för Norðurlandahúsið i Tórshavn. Niels Halm reser Niels Halm och...

På resa med prästen K.O. Viderø

27 nov 2013 Läsning

  Adjunkt Bergur Djurhuus Hansen på Fróðskaparsetur Føroya, Färöarnas universitet, skriver om arbetet för Nordiska Rådet Litteraturpriskommitté och den färöiske författaren Kristian Osvald...

Samfundet Sverige-Färöarna

Samfundet Sverige-Färöarna
c/o Bengtsson
Siargatan 11 5 tr
SE-118 27 STOCKHOLM
Sverige

+46  7 30 49 69 56
post@samfundet-sverige-faroarna.se

Logga in

Sorry, this website uses features that your browser doesn’t support. Upgrade to a newer version of Firefox, Chrome, Safari, or Edge and you’ll be all set.