Stora containerfartygen Godafoss hade svårt att lägga till kajen i Tórshavn i den hårda vinden. Det lyckades i andra försöket med hjälp av släpbåten Maria och Pressarin. 2016-01-03 Foto Brandur í Dáli

 

I Göteborgs hamn och Göta älv drogs pråmar av Röda bolaget.

Det kallades så för att firmans tre första bogserbåtar från 1870-talet hade sina namn, Ivar, Erik och Oscar, i vitt på rött band på skorstenen.

Företaget som hette Göteborgs Bogsering AB utvecklades, slogs ihop med andra, bogserade och bärgade senare under olika namn som Neptun, en tid Scan Tugs och från 1987 Röda bolaget. Min släkt talar ännu med vördnad om en av de gamla skepparna, vilken status han hade i hamnen.

Med sjöfartens konkurrens och modern teknik, som till exempel bogpropellrar i fartygen, ändras hela tiden förutsättningarna för bogserbåtar. Sedan 1999 ägs Röda bolaget av det danska bogser- och bärgningsrederiet Svitzer A/S som bildats på 1830-talet för att assistera fartyg i Öresund. I det arbetar 4 000 personer över hela världen och bogsering i hamnarna styrs från Göteborg. Företaget ingår i sin tur i A. P. Møller-Mærsk A/S med huvudkontor i Köpenhamn. Det är Danmarks största koncern och arbetar över hela klotet också med annat (som butikskedjan Netto) än skepp och olja. Deras enorma fartyg och stora ljusblå containrar med den vita sjuarmade stjärnan är välkända i hamnarna.

Färöingar hos Mærsk

Många färöingar har genom åren mönstrat på fartyg från rederiet Mærsk. Från mitten av 1970-talet till 2004 kunde de även flyga hem i ljusblå plan från Maersk Air. I fjor fick yngre befäl från Färöarna lämna fartygen, en del äldre finns fortfarande kvar, medan besättningarna till största delen kommer från Filippinerna. Numera dirigeras dessutom hela trafiken från Manila, har jag förstått.

Röda bolaget med färöisk flagga

Den 4 februari 2013 kom nyheten från Västnytt i SVT att Svitzer Sverige flaggat ut sina båtar till Färöarna. Fartygen Bob, Bonden, Boss, Dynan, Freja, Svitzer Gaia, Svitzer Hymer, Svitzer Oden, Svitzer Trym och Svitzer Tyr hör till Färöarnas internationella fartygsregister genom P/F Svitzer Faroe Islands, som har en del i ett kontor i Hósvík på Streymoy.

Besättningarna registreras också på Färöarna och hyrs liksom båtarna in för arbete i Göteborg och Lysekil. För rederiet är det viktigt att i den hårda konkurrensen betala lägre skatt och slippa arbetsgivaravgifter. En diskussion om utflaggningen har förts under några år och eftersom rederiet ville behålla sina sjömän har det tecknat privata pensions- och sjukförsäkringar för de anställda. Skatterättsligt är utflaggningen helt korrekt och kan snarast ses som exempel på gott nordiskt samarbete.

Något krav på att de anställda skall flytta till Färöarna finns ju inte, men Samfundet Sverige-Färöarna kan bara önska att följden av den nya flaggningen också blir andra givande kontakter mellan Färöarna och Sverige.

Fyra år senare

De bogserbåtar som Svitzer driver, bland annat i Göteborgs hamn, Wallhamn, Brofjorden, Uddevalla och Stenungsund, skall efter domslut i april 2017 betala företagsskatt i Sverige.

Personalen har hela tiden betalat svensk skatt på sina inkomster, medan bolaget Svitzer har betalat företagsskatt på Färöarna. Enligt Skatteverket sålde Svitzer båtarna till sitt nybildade bolag på Färöarna, anställde personalen där och hyrde sen tillbaka allt – för att tjäna lite skattepengar, bland annat en miljon kronor i lägre arbetsgivaravgifter – per månad.

Bland andra har Seko Sjöfolk i flera år jobbat hårt för att få tillbaka flaggningen av släpbåtarna från Färöarna till Sverige. Nu ser det ut att bli verklighet. Skatteverket har nämligen beslutat att bogserbolaget Svitzer ska betala skatt i Sverige, inte på Färöarna.

- Alla länder vill ju att beskattningen ska ske just hos dem. Efter som vi vunnit har vi lyckats belägga att verksamheten drivs från Sverige och Nya Varvet i Göteborg, säger Martin Pernheim, på Skatteverket.

Färöiska flaggor på fler fartyg

Bristen på fungerande sjöfartsstöd under flera år gör att bogserbolaget BTÖ:s fartyg lämnar svensk flagg och flaggar ut sina fartyg till Färöarna 2017. Orsaken är att de inte får sjöfartsstöd.

Omflaggningen av bogserbåtarna Ven, Sund, Dunker och Kullen, som fram till nu haft svensk flagg, sker i månadsskiftet augusti/september 2017. Fartygen opererar främst runt Halmstad, Helsingborg, Malmö, Köpenhamn och Køge.

Först med att byta till den färöiska flaggen var Furetank. I juni 2009 registrerade man produkt­ och kemikalie­tankern Fure Star i FAS. Under de nästa två åren följde resten av rederiets flotta efter. Donsö-rederiets färöiska bolag Sp/f Nolsø Shipping, äger nu rederiets båtar och sköter personaladministration.

Antalet av internationella fartygsregisteringar på Färöarna har åren mellan 2013 och 2023 legat runt ett 8o-tal. Vid årsskiftet 23/24 var antalet 75 fartyg i Føroya Altjóða Skipaskrá (FAS). Av dem var 11 st i gruppen släp- och bogserbåtar.

Färöarnas internationella fartygsregister (FAS) är en allmän institution under Sjóvinnustýrið Sjöfartsverket, som organisatoriskt ligger under Utrikes- och näringslivsdepartementet.

Litteratur

Lise Astrup Frandsen: Svitzer gennem 175 år. Handels- og Søfartsmuseets årbog. Helsingør 2008.

Bilder

Klicka på en bild för att starta bildgalleri.


Torbjörn Nyström, Tórshavn
Kommentarer eller frågor på artikeln? Skriv och berätta

Tio slumpvis valda artiklar

Tankar om fisk

03 okt 2007 Läsning

REFLEXIONER oktober 2007 Förr var fisk till middag på öarna i Nordatlanten något de flesta bara hade, nu säljs den färska fisken också i Reykjavík som lyx, kryddad i små delikatessaskar. Genom...

Samfundets Färöresa med tonvikt på kulturhistoria och språk 2016

05 okt 2016 Läsning

  Vi var 14 personer som den 15-20 september 2016 deltog i en resa till Färöarna, arrangerad av Samfundet Sverige-Färöarna och ledd av Nanna Hermansson. Språk och historia - en...

Intryck från Färöarna 1963 - En illustrerad resedagbok

08 dec 2017 Läsning

Inledning Uppmärksamma ögon på hantverk och kultur För att studera den gamla färöiska allmogekulturen åkte textilkonstnären Inga-Mi Vannérus till Färöarna i juli 1963. Hennes...

Nytt slakteri på Stóra Dímun

27 okt 2010 Läsning

  På en av de mest otillgängliga av alla Färöarnas 18 öar, invigs ett nytt slakteri. Personalen från Hälsomyndigheten är och ger godkänt betyg till nya slakteriet den 20 september...

Färöiska figurer i Nordmandsdalen

19 jan 2005 Läsning

  Omgiven av bokskogen i en stor park vid Fredensborg slot vid Hillerød på Själland står en kvinna av sten i färöisk bruddräkt från 1700-talet. Hon står överst på tredje raden i en...

Kristoffer Fabbe Wahlberg, 1921-2009

01 jul 2009 Läsning

  Vi har nåtts av budet att teckningsläraren, konstnären m.m. Kristoffer Fabbe Wahlberg gått ur tiden. Han hade ett stort intresse för Färöarna alltsedan det tidiga 1950-talet, då han reste...

Stadgar och musik på Konstnärsklubben

13 apr 2012 Läsning

  Det var ett riktigt årsmöte som inleddes med att organisten Heri Eysturlíð på den fina flygeln spelade Kúrur tú lítli songfuglur mín av Jógvan Waagstein. I Konstnärsklubbens härliga sal...

Ö till ö. Från Gotland till Färöarna

30 okt 2019 Läsning

  Ett 20-tal gotlänningar besökte Färöarna i början av juni 2019. Vi landade djärvt på en flygplats bland dimmiga kullar och höjder långt västerut. En av oss gotlänningar kom dit med båten...

Frimärksåret 2017 på Färöarna

08 feb 2018 Läsning

  Den färöiska frimärksutgivningen 2017 fördelades på fyra utgivningstillfällen, två på våren och två på hösten. 27 februari 2017 Textilfärgning Textilfärgning med hjälp...

Vinterns traditionella dans

03 okt 2008 Läsning

REFLEXIONER oktober 2008 Höstens projekt Nólsoy danslag till nordiska huvudstäder med symposiet Balladdans i Norden som hölls i november i Stockholm blev så lyckat att en final på Färöarna kom som...

Samfundet Sverige-Färöarna

Samfundet Sverige-Färöarna
c/o Bengtsson
Siargatan 11 5 tr
SE-118 27 STOCKHOLM
Sverige

+46  7 30 49 69 56
post@samfundet-sverige-faroarna.se

Logga in

Sorry, this website uses features that your browser doesn’t support. Upgrade to a newer version of Firefox, Chrome, Safari, or Edge and you’ll be all set.