Tre författare, Áslaug Jónsdóttir från Island, Rakel Helmsdal från Färöarna och Kalle Güettler från Sverige berättade om sitt samarbete den 22 september 2015 i Författarnas hus i Stockholm.
Författarnas hus
Författarförbundet har ett egen byggnad, Drottninggatan 88, i en kulturhistoriskt rik miljö intill Hårlemanska malmgården från början av 1700-talet och Centralbadet från 1900-talets början. Huset har plats för kansli för de många jurister som arbetar för 2 700 författares rättigheter. Hit flyttade också Rydbergs bar och matsal som länge varit populär bland författare. Nu var det fyra föreningar som stod bakom kvällen och fick låna en sal genom Kalle Güettler. Han är en av de 200 författare vilkas böcker är mest utlånade på svenska bibliotek, mycket tack vare monsterböckerna.
Nordens Biskops Arnö
Idén till dem föddes på Biskops Arnö. Där har Nordens folkhögskola haft nordiska författarseminarier sedan 1960. Ingmar Lemhagen har beskrivit dem i skriften Eftertankens följetong 2015. Seminarierna och den nordiska författarskolan där har betytt oerhört mycket i hela Norden, men det är bara barn- och ungdomsförfattarnas skrivarverkstäder som har lett till fortsatta konkreta samarbeten.
Varaktigast är författartrojkan bakom böckerna om lilla och stora monster, men under årens lopp har också andra nordiska författarlag kommit ut med böcker som de påbörjat under en workshop på Biskops-Arnö. Även en färöisk teaterpjäs av Marjun Syderbø-Kjelnæs föddes i en workshopsgrupp där. Och förutom samarbetet med Rakel och Áslaug har Kalle givit ut tre böcker med den danska illustratören Pia Halse. Var de träffades? På Biskops-Arnö, förstås!
Plötsligt knackar någon...
Monsterboksförfattarna, Áslaug, Rakel och Kalle, möttes där i en arbetsgrupp för illustratörer och barnboksförfattare 2001. De fick uppgiften att skriva en historia med rubriken: Plötsligt knackar någon på dörren... Efter fyra timmar hade de skapat en halv bilderbok. Så for de hem och kontaktade sina respektive förlag som var intresserade. Sedan tog det två år att få boken färdig och sedan har de fortsatt samarbetet.
Författarna brukar göra tre förslag samtidigt och handlingen spikas när de alla godkänt manusskisserna. De träffas ungefär vartannat åt, arbetar igenom texten och skapar tre story-boards eller bildmanus. De presenterar dem för sina förlag som brukar säga ja direkt och sedan börjar en lång period med vidareutveckling av text och bild.
Deras arbetsmetod bygger på att de skriver en kort text på en sida med fyra kolumner, färöiska, isländska och svenska samt ett fjärde för danska som kontrollspråk och mejlar sedan till varandra. Någon gång använder de sig av Skype.
Áslaug arbetar vidare på illustrationerna och gör original. Hon klipper ut figurerna i papper, klistrar och färglägger. Under den processen måste ofta texten ändras igen eftersom den påverkas av bilden. Varje uppslag med text och bild är både en berättande och en konstnärlig helhet i vilken även typografin är en del.
Uppslagen är klara och klatschiga, några är i sig rena konstverk som riktar sig både till barn 3 till 6 år och till vuxna som kan tvingas läsa böckerna om och om igen. De handlar om allmängiltiga problem och även miljöerna är generella så att de kan kännas igen i olika länder. Både lilla och stora monster är sammansatta karaktärer och bilderna är ofta underfundiga. En bibliotekarie berättade att när barnen själva kan läsa återvänder de gärna till de vänliga monstren.
Åtta böcker
Nu finns det åtta böcker om lilla och stora monster, ja även ludna monstret får vara med. Böckerna har givits ut samtidigt på tre till fyra nordiska språk och sedan har översättningar ökat antalet språk till 13. Hur det skall gå till när de kommer på arabiska och även illustrationerna skall läsas bakifrån, funderar just nu Áslaug på.
Programmet var ett samarbete mellan Samfundet Sverige-Färöarna, Samfundet Sverige-Island, Föreningen Natur och Samhälle i Norden och Föreningen Nordens Stockholmsavdelning.
Litteratur
Eftertankens följetong. De nordiska författarseminarierna vid Nordens Biskops Arnö 1960-2014. En dokumentation sammanställd av Ingmar Lemhagen. Stiftelsen Norden Biskops Arnö 2015
Kalle Güettler, Rakel Helmsdal, Áslaug Jónsdóttir:
- Nej! sa lilla monster 2004, 2015.
- Stora monster gråter inte 2006, 2015
- Monster i mörkret 2007, 2015
- Monsterpest 2008
- Monsterbesök 2009
- Monster i höjden 2010
- Monsterbråk 2013 (nominerades till Nordiska Rådets första barnlitteraturpris 2013)
- Monsterkatten 2014
- Monster i knipa 2018
- Teatermonster 2021
Alla böckerna finns nu att få via författarna. Den första publiceringen i Sverige stod Bonnier Carlsen för 2004 . Den sålde snabbt slut och fick tryckas om inom ett halvår. Från och med 2006 gavs monsterböckerna ut på Kabusa förlag. När Kabusa gick i konkurs 2018 tog Kalle Güettler själv över utgivningen med försäljning och distribution, först via Författares Bokmaskin och från i augusti 2021 Stjärndistribution.
Tack
Ett varmt tack riktas till både det färöiska förlaget Bókadeild Føroya Lærarafelags och till färöiska Loftbrúgvin, som bägge gav stöd till Rakel Helmsdals resa till Sverige.