Hälsningen från Färöarna blev tryckt under 50-talet på en penna i Danmark. Den dök upp på en loppmarknad i Sverige och får sin förklaring via Samfundets nätverk. Nils Walberg berättar om erfarenheter från loppmarknader.
Om du tar gröna tunnelbanelinjen nr 18 från T-Centralen i Stockholm ca 20 min västerut mot Hässelby och kliver av i Abrahamsberg, går över det lilla torget och fortsätter på vänster sida ett par hundra meter så låg där i en källarlokal för tio år sedan en liten loppis. Då jag bor ytterligare en bit längre upp var det ju enkelt att slinka förbi efter jobbet. Loppisar är ju loppisar, det mesta är av totalt ointresse men ibland dyker det upp några dolda skatter.
Den avspanade ytan du som loppis-jägare skall igenom, står i direkt proportion till något kul eller till och med något intressant att köpa. Det vill säga för att hitta något, måste du gå på många, många loppisar. Med andra ord har jag lärt mig en enkel regel som gäller för så gott som alla loppmarknader:
ingen stor yta = inget av intresse!
Mer om förhållandet area kontra fynd, kan du läsa i andra artiklar om Fynd från Färöarna.
Den här kvällen för flera år sedan stod jag och rotade i en låda med pennor och diverse skrivgrejor och vad dyker då inte upp om inte en ”pinup-penna” med färömotiv och jag tänkte "Hoppsan - finns det sådana !". En annan klok erfarenhet från loppmarknader är att leta vidare om du hittat något. Så jag rotade flitigt på och vad dök upp om inte en penna till samt en brevkniv båda med motiv från Färöarna. Summan att betala blev 30:- för alla tre. Glad fortsatte jag hem.
Snabbt svar på frågan
Nu, tio år senare, tog jag fram fynden och funderade på hur gamla de kunde vara. En lunnefågel säger inte så mycket, men en färja (troligtvis Smyril) säger mer. Min gissning blev 60-tal, kanske 70-tal. Hmmm, undrar vad nätet kan ge för fångst om detta?
Jag trålade på internet efter information om pennor med färöiska motiv, med ganska så mager fångst. Mest var det till salu, några samlare som inte svarade på mejl eller vars sidor gav träff men var nerlagda. Ingen historia om hur pinup-pennan kom till, när, och var, så jag gissade på USA; men så fel man kan ha visade det sig senare.
Då mejlade jag till Samfundet Sverige-Färöarna och bad om att få publicerat en historia med bilder på pennorna samt en fråga till er läsare om någon kunde vet mer. Det skulle jag gjort tidigare. Torbjörn Nyström som är redaktör och webbmaster på hemsidan, är nämligen allvetande. Det sa bara vips i de infinita optokablarna som med milijoners milijoner ettor och nollor förbinder Sverige med Färöarna, när han svarade att :
Så fick jag enkelt svar på min fråga om pennor med rörliga bilder. Det var nog fartyget M/S Tjaldur någongång i slutet av 50-talet, påstod Samfundets redaktör.
Torbjörn berättade att de tillverkas i Danmark av ESKESEN A/S och att firman sedan starten 1946 producerar bl.a. oljefyllda akryl-artiklar med rörliga bilder. Utöver pennor och brevöppnare som jag har, gör de också nyckelringar och liknande. Kolla gärna ESKESENs hemsida om du vill veta mer eller göra en beställning.
M/S Tjaldur
Motivet på ett par av pennorna är passagerarfartyget M/S Tjaldur som under många år var Färöarnas flaggskepp. Enligt tradition har färjorna som går mellan de nordatlantiska öarna fågelnamn och tjaldur är det färöiska namnet på strandskata. Under 1900-talet var det fyra olika färöiska passagerarfartyg som hade detta namn och de seglade från 1925 till 1969 på linjen mellan Färöarna och Danmark.
Den Tjaldur som är avbildad på pennan byggdes 1953 av färöiska rederiet Skipafelagið Føroyar. Rederiet som grundades 1919 slogs ihop med isländska Eimskipafélag Íslands (Eimskip) 2004 till ett bolag och heter nu Faroe Ship. M/S Tjaldur seglade med frakt och resenärer mellan Danmark och Färöarna 1953 - 1967.
När Färöarna 1963 fick reguljärflyg, märkte rederierna som seglade passagerare mellan Danmark, Färöarna och Island att antalet passagerare minskade. Skipafelagið Føroyar sålde skeppet till Chile 1967. Danska DFDS fortsatte passagerarseglingen till 1992. På Färöarna grundades rederiet Smyril Line 1982 och de började sommarsegling med passagerare mellan Färöarna, Island, Norge, Danmark och Skottland med M/F Norröna (som tidigare hette Gustav Wasa och seglade mellan svenska Trelleborg och tyska Travemünde).
Det litografiska plakat som säkert var inspiration till motiven på pennorna från Eskensen, heter Velkommen til Færøerne. Det var Niels Juul som på 50-talet tryckte detta 81 x 58 cm stora plakat som reklam för Skipafelagið Føroyar och resor till Färöarna med Tjaldur.
Nästa Fynd från Färöarna kommer att handla om en inramad bild av klippan Munken som jag hittade efter min far.
Bilder
Klicka på en bild för att starta bildgalleri.