Hur klarar ett litet samhälle som Färöarna av att finansiera ett så stort projekt som en tio kilometer lång vägtunnel med en rondell mitt i?
Det undrar Ålands trafikminister Veronica Thörnroos som har bjudit Färöarnas inrikesminister Annika Olsen till Åland för att berätta hur man gör. Mötet äger rum den 12 april 2011 och från Färöarna kommer förutom ministern också en rad tjänstemän. Även från Finland har man visat intresse och önskar att få deltaga i mötet.
Vägtunnel med rondell förebild från Färöarna.
Den tio kilometer långa Skálafjarðartunnel på Färöarna är under planering, och rondellen i tunneln behövs för att den delar sig och har två olika uppgångar i den ena änden.
Men det finns altenativ till denna dyra lösning. Civilingenjören Frank Hansen har kommit med ett. Förra sommaren sende han det färöiska Inrikesdepartementet en ansökan om att göra en annan huvudväg mellan Tórshavn och Eysturoynna, Norðoyggjar, Norðurstreymoy och Vágar. Frank Hansen rekommenderar att man
- borrar en tunnel mellan Kollfjarðardalen och Hósvík
- att man bygger en bro tvärs över Sundalagið mellan Veðranes och det område där tunneln kommer ut precis norr om Hósvík
- borrar en tunnel till Skálabotn och vidare till Gøtudal.
Frank Hansen, som arbetar med byggningskonstruktion, erkänner att orsaken till hans ansökan främst är att få de som skall ta beslut i denna stora transportfråga, att tänka sig ordentligt om innan om fattar beslut i denna mycket stora infrastruktursfråga hur trafiken skall ledas i framtiden.
Många färöingar menar att det inte finns ett reellt alternativ till P/F Skálafjarðartunnilins trafiklösningen över Skalafjorden. Inrikesminister Annika Olsen har bett lagtinget (riksdagen) att utsätta tiden för P/F Skálafjarðartunnilin att presentera sin färdiga plan till den 1 augusti i år.