Mycken läsning Artiklar med tema Färöarna

 

Marknadsföra öl med hjälp av julen?

 

Den första fredagen i november är det J-dagur på Färöarna. Detta är dagen då årets produktion av jul-öl släpps till försäljning.

Den massiva starten av utskänkningen är noggrant koordinerad och de två bryggerierna "Okkara" och "Föroya Bjór", försöker att göra premiären så festlig som möjlig. Är sådan reklam för att sälja mer öl ett nutida och modernt fenomen? På Färöarna har man släppt julöl varje år sedan 1888, men på senare tid har man skapat en särskild dag för detta.

 

Danska influenser

Det är lätt att se hur denna tradition har byggts upp tillsammans med den danska motsvarigheten: J-dagen. Det danska bryggeriet Tuborg har sedan 1984 en i Danmark kultförklarad tecknad reklamfilm som visar hur jultomten i sin släde med klockor ringande, snabbt vänder om och följer efter Tuborg-bilen full med julöl. Tuborg är inte längre ett självständigt företag, men ingår sedan några år i Carlsbergskoncernen som ett eget varumärke.
Danskarna har infört en ny tradition som helt går i alkoholens tecken. Reklamfilm och ökad marknadsföring av julöl har som så mycket annat danskt, också letat sig fram till de andra två delarna av riksgemenskapen: Grönland och Färöarna.

 

 

Ransoneringskort

Färöarna har trots många år som en del av den danska riksgemenskapen, egna regler och lagar. Det var tidigare inte möjligt att köpa alkohol någonstans på Färöarna, och landet var känt för att ha en av världens strängaste alkohollagar. Sedan 1907 då kvinnorna fick rösta, kom ett förbud mot handel med öl och brännvin. Fram till 1992 kunde man själv ringa eller telegrafera till Danmark och beställa sin sprit. Ransonerna var rikliga, vilket medförde att beställningarna alltid blev större än det var behov för. Köparna beställde lite extra för att vara på den säkra sidan. Ingen ville ju att det skulle ta slut mitt i festen.
Dock var det så att hade man inte betalt sin skatt och kunde visa kvitto på det, kunde man inte lösa ut paketet på posten. Färöingarna kunde inte heller gå på bar och dricka. Men en tid fanns såkallade ölklubbar där man skulle vara medlem och ha sin egen nyckel. Som medlem kunde man ta med en gäst och det var på detta sätt som många turister och resande närmare lärde känna färöingar. Man blev bjuden med på bar och över några glas öl var det lätt att samtala på skandinaviska.

 

 

Liberalisering

I början på nittiotalet infördes ett monopol för försäljning av alkohol. De 18 nordatlantiska öarna fick samma system som övriga nordiska länder med alkoholförsäljning reglerad och kontrollerad av staten. Enbart Danmark följer inte den principen. Den 3 november 1992 öppnande Rúsdrekkasøla Landsins, det statligt ägda monopolet som ansvarar för inköp och försäljning av alkohol. Vardagligt kallas det för Rúsan, som är den färöiska motsvarigheten till det svenska Systembolaget.
Nu drygt 20 år senare kan alla se att det var rätt väg att välja: upplysning och information fungerar bra mycket bättre än förbud och restriktioner. Färöingar dricker i genomsnitt mindre idag än de gjorde förr. Råsupandet har ersatts av ett kontinentalt öl- och vindrickande och nu finns många restauranger, caféer och barer som får servera alkohol.

 

Reklam via sociala media

De två bryggerierna - Föroya Bjór och Okkara - berättar att det gäller att passa på eftersom julölen är tillverkad i ett begränsat antal och risken finns att den tar slut. Julölen marknadsförs med att den passar bra när man skall ha det trevligt tillsammans (vanligan hugnað) och till den typiska julmaten: torkat fårkött (ræst kjøt), gås och fläskstek.
Till skillnad från Sverige har de två bryggerierna själv tillstånd att sälja öl direkt från sina egna lokaler och lager. Ölen finns alltså inte bara till salu på Rúsdrekkasøla Landsins. Marknadsföringen görs på olika sociala media och press, radio och tv. Facebook är det största sociala medium på Färöarna och har i detta sammanhang en huvudroll. Plakat, poster, banner, radiojinglar och annat material gör oss i oktober uppmärksamma på att det snart är J-dagur.

 

Jultomtar i en båt

J-dagur den första fredagen i november startar Rúsan försäljningen av julöl. Samma dag kl. 17 börjar den första baren att under en timme sälja julöl för en krona flaskan. Det är startskottet för en festlig kväll. I Vágsbotnur nere vid hamnen i centrala Tórshavn kunde man strax dessförinnan se några jultomtar komma iland från en båt, med den första julölen mellan sig. Från kajen gick de knappt hundra meter upp till den första baren, följda av en stor skara nyfikna och törstiga entusiaster.
Programmet för Tórshavn och julölen från Föroya Bjór såg ut så här i november 2014:

 

Datum ändras

Tidigare var J-dagur den 1 november, men när det inträffade på en vardag resulterade det i tomma föreläsningssalar, gymnasier och arbetsplatser dagen efter. Därför beslutade bryggerierna 1999 efter påtryckningar från arbetsgivare och offentliga institutioner att ändra J-dagur till första fredagen i november.

 

Hålla liv i traditionerna

Vad som definierar en julöl är inte fullständigt klart. Det är respektive bryggeri som sätter upp riktlinjer för vad det menar en riktig julöl skall bestå av och hur den skall smaka. Överlag gäller att julöl skall vara ett relativt mörkt öl med viss sötma och kryddighet. Föroya Bjór skriver om sin julöl 2013 att:

...den har en god balans mellan den söta smaken från malten och den beska från humlen.

Julöl har säkert funnits på julbordet ända sedan vikingatiden. Man firade årets mörkaste dag för att förmå solen att komma tillbaka, och till alla fester hörde seden att dricka stora mängder av mjöd och öl. Eftersom man på den tiden inte kunde förvara öl längre än någon vecka innan det blev surt, bryggdes öl regelbundet. Det ansågs mycket viktigt att hålla trollen borta från jäskaren, annars kunde brygden surna.
Kanske är vår tids julöl en rest av en gammal tradition att brygga öl till årets stora fester. Det är många teorier om detta, men marknadsförarna och reklamfolket har i alla fall tagit alla tänkbara hjälpmedel i användning för att få fart på och öka försäljningen av öl till jul.
Avslutningsvis kan också sägas att färöisk julöl smakar riktigt gott.

 

Torbjörn Nyström

 

 

 

 

 

  Frågor eller kommentarer på artikel ?
  Skriv här

 

Följ med vad som händer :
Skriv upp dig till Samfundets oregelbundna Nyhetsbrev här och GILLA oss på Facebook , så håller vi dig uppdaterad.

 

 

 

 

Senast publicerade artiklar

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32

Vill du veta mer om Färöarna?

Föreningens medlemmar har stor kännedom om Färöarna. Vi delar gärna med oss av erfarenheter och kunskap. Fråga Samfundet Sverige-Färöarna här:

Inloggning författare, skribenter och administratorer.