Mycken läsning Artiklar med tema Färöarna

 

Flygplatsen på Färöarna är en livlina för oerhört många. Varje dag året runt skall den se till att den livsviktiga kommunikationslänken med omvärlden fungerar. Trycket på denna knutpunkt stiger i takt med att kraven på snabbare transport av varor, tjänster och passagerare ökar. Flygplatsen skall fungera optimalt, även om det alltid är så att vädret på Färöarna har det sista ordet.

 

För att underlätta landning även när vädrets makter visar sig från en ogästvänlig sida samt säkerställa bättre service, blev landningsbanan förlängd 2011 och den 18 juni 2014 öppnade den nya flygplatsterminalen i Vága Floghavn efter en stor och genomgripande ut- och nybyggnad. Se video längst ner i artikeln.

 

Bakgrund

ww2Engelsmännen besatte Färöarna få dagar efter att tyskarna hade ockuperat Danmark och Norge i början av april 1940. Det strategiska läget i Nordatlanten gjorde att beslut snabbt fattades att flyg skulle stationeras där.

Den engelska kryssaren Suffolk kommer till Tórshavn den 13:e april 1941. Ombord finns en arbetsgrupp som skall söka efter den bästa placeringen för en landningsbana och var amfibieflyg kan förläggas. Gruppen stannar en vecka, men fattar inte något beslut.

December 1941 anländer engelske officeren Leo Maxton för att på nytt undersöka möjligheterna. Han stannar i sju veckor och reser runt överallt på Färöarna. Han kommmer till slutsaten att de bästa förutsättningar för en flygplats finns mellan Miðvág och Sørvág på ön Vágar. Det gäller också för amfibieflygplatsen som kan ligga nere vid sjön Leitisvatn, mellan de två bygderna.
Dessutom ligger platsen, strax öster om byn Sandavágur, insynsskyddad från havet och potentiella tyska krigsskepp.

I början av sommaren 1942 börjar byggandet. Ansvaret för projektet faller på ingenjörtrupperna "The Corps of Royal Engineers", under ledning av Lieutenant-Colonel William E. Law. De första flygplanen landar under hösten 1942. Största delen av ockupationstyrkorna var förlagda till Vágar och var sysselsatta med byggnad och drift av flygplatsen. Under ockupationen var det vänstertrafik på ön Vágar, ända fram till dess att britterna lämnade Färöarna i september 1945.
Under åren 1942 till 1944 landade 65 amfibieflygplan på Leitisvatn och 10 vanliga flygplan på flygplatsen.

 

Samarbete med Scottish Airlines

Efter kriget gjordes försök med flygtrafik från Vágar. Dánjal Niclasen i Sørvági startade våren 1946 tillsammans med några andra P/F Føroya Flogfelag. De hyrde en DC-3 från det skotska bolaget Scottish Airlines. Samarbetet innebar att flyget en gång om veckan tur och retur skulle trafikera rutten Sørvági/Vágar - Prestwick/Skottland - Köpenhamn/Danmark.

Flygningen fortsatte hela sommaren men när hösten kom gjordes det klart för bolaget att det inte var ekonomi i att fortsätta. Flygningen från Vágar upphörde hösten 1946.

 

Erla Kongsdóttir

Erla KongsdóttirMännen som hade försökt att starta flygtrafik 1946, var säkra på att det fanns en framtid i flygtrafik med passagerare på Vágar. 1949 gjorde de ett nytt försök.
Nu köpte de ett flygplan från Skottland. De valde en Wickers Walrus med dubbla vingar och gav det namnet Erla Kongsdóttir. Planet kunde både landa på land och vatten och hade en motor som vände bakåt.

Planerna var att flyga mellan Färöarna och Danmark med mellanlandning i Stavanger. Men detta projekt var inte långlivat. Under en landning två veckor efter att Erla Kongsdóttir första gången kom till Färöarna, gled planet av landningsbanan och blev ett totalt vrak. Det kom aldrig i luften igen.

Därefter övergavs flygplatsen. Den nya, fina hangar som engelsmännen hade byggt fick stå utan underhåll och vädrets makter slet hårt på plåten, som totalt rostade sönder. Gräs började växa på landningsbanan. Verksamhet på flygplatsen återupptogs inte förrän den civila flygplatsen Vágar Lufthavn öppnade 14 år senare 1963.

 

Privat initiativ

Det var två män från Sørvágur; Hugo Fjørðoy och Lars Larsen som tog initiativ till att öppna flygplatsen igen. De började så smått att modernisera lokaler mm så att det skulle vara möjligt med reguljär passagerartrafik. Den 1 juli 1963 öppnade den nya flygplatsen för vanlig passagerartrafik och första flygplanet landade den 17 juli.

Det var ett samarbete med isländska Flugfélag Íslands, det som vi nu kallar Icelandair, som gjorde det möjligt med reguljära flygningar till Bergen, Köpenhamn och Glasgow. Det plan som användes var en Douglas DC-3 som tillhörde det isländska flygbolaget. Trafiken fortsatte till och med september och under dessa tre månader passerade 946 passagerare Vága Floghavn.
Även det norska bolaget Björumfly trafikerade en kort period sommaren 1963 Vága Floghavn.

 

Faroe Airways

faroe airways

faroe airways ad Med chartrat flyg började 1964 också ett nytt flygbolag, Faroe Airways att trafikera öarna. Den första reguljära flygningen mellan Köpenhamn och Färöarna var den 7 mars med en De Havilland Heron (DH 114), som chartrades från Scanfly. Året därpå köpte Faroe Airways en DC-3 från det svenska bolaget Linjeflyg.

Faroe Airways stiftades januari 1964 på initiativ av greve C.A.V. Leche-Lerchenborg, från det danska Scan-Fly samt Z. Niklason från Skipafelagið Føroyar. Ledningen i Faroe Airways bestod av direktör Jørgen V. Petersen, försäljningdirektör Charles Tranberg, flygchef Niels O. Studstrup och teknisk chef J. Brandt Holm.

Mot slutet av 1966 hade Faroe Airways 31 anställda och 3 195 passagerare, men året efter blev inte tillståndet att flyga linjen Färöarna och Köpenhamn förnyad.
Faroe Airways gick i likvidation och slutade med reguljära flygningar den 28 september 1967.

 

Maersk Air

1971 började Maersk Air att flyga på Färöarna. Det danska flygbolaget flög sedan reguljärt mellan Danmark och Färöarna i 33 år. Den 31 oktober 2004 flögs den sista turen mellan Danmark och Färöarna. Orsaken var enligt Maersk att flygningen inte är avreglerad, som på andra destinationer i Europa. Dessutom var landningsbanan för kort för deras nya flotta bestående av nya moderna Boeing 737-700. Kvar som flygoperatör på Färöarna var nu bara det lokala Atlantic Airways.

 

Atlantic Airways

Atlantic Airways eller på färöiska Atlantsflog, är Färöarnas nationella flygbolag. Flygbolaget har bas på Vága Floghavn. Flygbolaget grundades den 10 november 1987 och under det första året var företaget i ekonomisk och praktiskt samarbete med det danska flygbolaget Cimber Air. Den 28 mars 1988 avgick det första flygplanet från Vága Floghavn till Kastrup i Köpenhamn. År 1994 tog Atlantic Airways över de helikopterlinjerna som går mellan flera orter på Färöarna med två helikoptrar. Helikopterturerna startade redan 1984 av det lokala statliga rederiet Strandfaraskip Landsins, som ansvarar för inrikes färjetrafik.

Den andra linjen öppnades 1995 och gick till Norge och 1998 öppnades linjen till Aberdeen i Skottland. En ny linje till Norge öppnades år 2002, samma år som företaget hade haft 100 000 passagerare. Efter 2004 är Atlantic Airways det enda företag som flög från och till Färöarna. Atlantic Airways får i maj 2006 konkurrens av FaroeJet, ett nytt färöiskt flygbolag. FaroeJet får inte ekonomien att gå ihop och går i konkurs januari 2007. Nu är Atlantic Airways igen den enda aktören på Vága Floghavn.
Atlantic Airways söker hela tiden nya destinationer som kan gör Färöarna mer attraktiva som resmål, och bland annat starter på försök under sommaren 2008 flygning mellan Stockholm och Färöarna via Stavanger.
Mer om Atlantic Airway i separat artikel.

 

Infrastrukturen förbättras

I samband med flygresor var alltid nödvändigt att ta färjan mellan Vestmanna på Streymoy och Oyrargjógv på Vágar. Men det upphörde i 2002 då en fast tunnelförbindelse öppnades mellan huvudstadsområdet och Vágar. Nu kunde resan mellan Tórshavn och flygplatsen göras i bil på 40 minuter istället för som tidigare 2½ timme med bil och färja. Var det många som skulle över Vestmannasund tog det 4-5 timmar att komma till huvudstaden.

 

Ny terminal och förlängd landningsbana

För passagerarna som flyger in mot Färöarna och kan se de 18 öarna titta fram under molnen, känns det som om en omöjlighet att landa på några så små öar. Flygplatsen var tidigare ökänd för att landningsbanan var så kort och luften så turbulent att många av passagerarna fick hjärtat i halsgropen. Bara flygplan med kort start och landningskapacitet kunde tidigare använda flygplatsen, de så kallade STOL (short take-off and landing), typ de flygplan som länge har varit i Atlantic Airways flotta: BAe 146. Nu har landningsbanan förlängts och en helt ny terminalbyggnad är nästan färdig.

Den nye, energiske flygplatschefen Jákup Sverri Kass visar stolt fram de nya lokalerna där färöiska, isländska och grönländska byggarbetare jobbar intensivt. Eftersom arbetslösheten är högre än 3,5 procent på ögruppen är det bara arbetskraft från Norden som kan importeras enligt de färöiska reglerna.

– Utvidgningen gör att vi kan ta emot Airbus-flygplan med 144 passagerare. De medelstora flygplan som vi använt hittills har inte haft plats till mer än 92 personer. Det gör också att det område som kan nås direkt från Färöarna utan mellanlandning utökats ända till Kazakstan, säger Jákup Sverri Kass.

Efter många diskussioner förlängdes landningsbanan från 1 250 meter till 1 799 meter. Arbetet stod klart för några år sedan och tillät att fler typer av flygplan nu kunde landa. Arbetet påbörjades våren 2010, och den 3.e december 2011 kunde den förlängda landningsbanan invigas. Efter förlängningen av flygplatsen kunde också Atlantics nya plan typ Airbus A319 trafikera öarna. De började att flyga reguljärt i mars 2012.

– Ännu viktigare är det att regulariteten blir bättre. Fler flyg kan landa under juli, då det är mycket dimma på flygplatsen.

 

Danskt styre blir färöiskt

Statens Luftfartsvæsen - det danska luftfartsverket - ansvarade och ledde driften av flygplatsen från 1963 till 30 april 2007. Føroya Landsstýri övertog 1 maj 2007 ledningen och det ekonomiska ansvaret för Vága Floghavn. Från samma dag blev flygplatsen en statlig myndighet under Näringsdepartementet, som också fick det övergripande ekonomiska ansvaret för Vága Floghavn.

Från och med 24 juli 2008 är all verksamhet på Vága Floghavn lagt över i Partafelagið Vága Floghavn (aktiebolaget), som står för driften av flygplatsen med allt vad det innebär. Flygplatsen har utöver vanlig flygplanstrafik också helikoptertrafik som betjänar avsides liggande öar, oljeborrplattformar och svarar för räddningstjänst.

Passagerarantalet som strömmar genom flygplatsen på Vágar har varit stadigt ökande genom åren och under 2013 passerade 236 181 passagerare, vilket är det högsta antalet någonsin i flygplatsens historia. 2015 reste rekordmånga passagerare genom nymoderniserade terminalen. Hela 276 385 människor passerade Vága Floghavn detta år.

IATA-koden för Vága Floghavn är FAE och flygplatsen heter på engelska Vagar Airport.

FAE

 

Officiell invigning

Varför det blev en förlängning till just 1799 meter och många andra intressanta historier, kom fram vid den officiella invigningsfesten kvällen den 17 juni 2014 i den nya terminalen. Att det betyder mycket för färöingar att få en modern flygplats med bättre kapacitet både avseende landningsmöjligheter och passagerarantal, är inte att ta miste på. Vid detta stora och högtidliga tillfälle var Samfundet Sverige Färöarna också inbjudna och representerades av webmaster Torbjörn Nyström. Andra gäster var styrelseordförande för Atlantic Airways Niels Mortensen, Finansminister Jørgen Niclasen, Handels- och Industriminister Johan Dahl och många andra prominenta inbjudna. Vi fick se den nya terminalen och höra flera tal om hur arbetet har gått, vad förbättringarna innebär och vilken betydelse denna modernisering har för både regionen och landet.

- Detta är mitt livsverk. Jag fyller 67 i september och gläds åt att kunna överlämna denna nya terminal över till nästa generation, förklarade Finnbogi Niclasen, stf. flygplatschef. Jag började arbeta på flygplatsen 1979 och den gamla terminalen hade öppnats året innan. Bland det första jag gjorde var att ta ner den röda, helt gamla terminalbyggnaden. Då var det fem avgångar per vecka och den nya terminalen skulle klara 100 000 resande. Nu närmar vi oss så en kvarts miljon, så den nya terminalen är riktigt välkommen.

Finnbogi Niclasen berättar att den gamla terminalen var renoverad 1988, men att det snabbt stod klart att den inte kunde klara behovet. Så det gjordes nya planer 1999, men då vill inte danskarna ge lov till ombyggnad.

- Tanken är nu att den gamla terminalen skall användas till off-shore industrin. Förhoppningsvis kommer det att bli lättare och smidigare nu med en uppdelning av vanligt resande i den nya terminalen och oljeindustrin i den gamla, säger Finnbogi Niclasen och avslutar med en typisk historia från de vindpinade öarna.

- Jag minns när vi som barn fick fri från skolan en dag. Det första "flygbiljettkontoret" var en arbetsbod som hade stått kvar sedan tidiga försök med flygtrafik. Vinden hade blåst i sönder boden och allt var blåst väck. För att kunna få styr på vilka som skulle med flyget, fick vi skolbarn besked på att leta reda på alla kringblåsande flygbiljetter. För varje biljett vi hittade fick vi några ören. Alla kom iväg som de skulle, om än lite försenade av vinden, avslutade Finnbogi Niclasen sitt tal med.

Att det blev en landningsbana med 1799 meter beror på - fick vi mycket förenklat förklarat - att en bana som har 1800 meter skall vara 45 meter bred. Landningsbanan på Vágar är nu 30 meter bred och det fanns inte tillräcklig finansiering till at bredda den til 45. Därför är den officiella längden en meter kortare än 1800.

 

Infrastruktur kostar

Kostnaden för allt i samband med nya byggnader till personal, kontor och passagerare är DKK 144 miljoner. Kostnaden för förlängningen av landningsbanan 2011 låg på runt DKK 221 miljoner.
Se mer om den nya terminalen i nedanstående informationsvideo.

 

Video FAE - Vagar Airport

  VAGAR AIRPORT, flygplatsen på Färöarna, informationsfilm mars 2016

 

Bilder

En namnkunnig fotograf har de senaste åren genom fotografier både från land och luft, dokumenterat utvecklingen runt om på Färöarna. Även flygplatsen har självklart blivit fotograferat.

Ólavur Frederiksen, är född 1970 i Tórshavn. Trots att han både är utbildad elektriker och grafisk tryckare, är det stora intresset att genom kameralinsen avbilda livet, människor och naturen runt om på de 18 öarna i Nordatlanten. De senaste 10 åren har han mer eller mindre arbetat fulltid med att fotografera och hans bilder har publicerats i resetidskrifter och böcker jorden runt. Också på frimärken har vi kunnat se hans fotografier, och i 2010 vann han tävlingen om det vackraste frimärket i en tävling arrangerad av SEPAC, Small European Postal Administration Cooperations.

 

 

 

 

 

 

  Frågor eller kommentarer på artikel ?
  Skriv här

 

Följ med vad som händer :
Skriv upp dig till Samfundets oregelbundna Nyhetsbrev här och GILLA oss på Facebook , så håller vi dig uppdaterad.

 

 

 

 

Senast publicerade artiklar

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31

Vill du veta mer om Färöarna?

Föreningens medlemmar har stor kännedom om Färöarna. Vi delar gärna med oss av erfarenheter och kunskap. Fråga Samfundet Sverige-Färöarna här:

Inloggning författare, skribenter och administratorer.