Mycken läsning Artiklar med tema Färöarna

 

I Göteborgs hamn och Göta älv drogs pråmar av Röda bolaget. Det kallades så för att firmans tre första bogserbåtar från 1870-talet hade sina namn, Ivar, Erik och Oscar, i vitt på rött band på skorstenen.

 

Företaget som hette Göteborgs Bogsering AB utvecklades, slogs ihop med andra, bogserade och bärgade senare under olika namn som Neptun, en tid Scan Tugs och från 1987 Röda bolaget. Min släkt talar ännu med vördnad om en av de gamla skepparna, vilken status han hade i hamnen.

Med sjöfartens konkurrens och modern teknik, som till exempel bogpropellrar i fartygen, ändras hela tiden förutsättningarna för bogserbåtar. Sedan 1999 ägs Röda bolaget av det danska bogser- och bärgningsrederiet Svitzer A/S som bildats på 1830-talet för att assistera fartyg i Öresund. I det arbetar 4 000 personer över hela världen och bogsering i hamnarna styrs från Göteborg. Företaget ingår i sin tur i A. P. Møller-Mærsk A/S med huvudkontor i Köpenhamn. Det är Danmarks största koncern och arbetar över hela klotet också med annat (som butikskedjan Netto) än skepp och olja. Deras enorma fartyg och stora ljusblå containrar med den vita sjuarmade stjärnan är välkända i hamnarna.

 

Färöingar hos Mærsk

Många färöingar har genom åren mönstrat på fartyg från rederiet Mærsk. Från mitten av 1970-talet till 2004 kunde de även flyga hem i ljusblå plan från Maersk Air. I fjor fick yngre befäl från Färöarna lämna fartygen, en del äldre finns fortfarande kvar, medan besättningarna till största delen kommer från Filippinerna. Numera dirigeras dessutom hela trafiken från Manila, har jag förstått.

 

Röda bolaget med färöisk flagga

Den 4 februari 2013 kom nyheten från Västnytt i SVT att Svitzer Sverige flaggat ut sina båtar till Färöarna. Fartygen Bob, Bonden, Boss, Dynan, Freja, Svitzer Gaia, Svitzer Hymer, Svitzer Oden, Svitzer Trym och Svitzer Tyr hör till Färöarnas internationella fartygsregister genom P/F Svitzer Faroe Islands, som har en del i ett kontor i Hósvík på Streymoy.

Besättningarna registreras också på Färöarna och hyrs liksom båtarna in för arbete i Göteborg och Lysekil. För rederiet är det viktigt att i den hårda konkurrensen betala lägre skatt och slippa arbetsgivaravgifter. En diskussion om utflaggningen har förts under några år och eftersom rederiet ville behålla sina sjömän har det tecknat privata pensions- och sjukförsäkringar för de anställda. Skatterättsligt är utflaggningen helt korrekt och kan snarast ses som exempel på gott nordiskt samarbete.

Något krav på att de anställda skall flytta till Färöarna finns ju inte, men Samfundet Sverige-Färöarna kan bara önska att följden av den nya flaggningen också blir andra givande kontakter mellan Färöarna och Sverige.

 

UPPDATERING

En uppdatering den 4 april 2017

Svitzer driver ett tiotal bogserbåtar, bland annat i Göteborgs hamn, Wallhamn, Brofjorden, Uddevalla och Stenungsund.

Personalen har hela tiden betalat svensk skatt på sina inkomster, medan bolaget Svitzer har betalat företagsskatt på Färöarna. Enligt Skatteverket sålde Svitzer båtarna till sitt nybildade bolag på Färöarna, anställde personalen där och hyrde sen tillbaka allt – för att tjäna lite skattepengar, bland annat en miljon kronor i lägre arbetsgivaravgifter – per månad.

Bland andra har Seko Sjöfolk i flera år jobbat hårt för att få tillbaka flaggningen av släpbåtarna från Färöarna till Sverige. Nu ser det ut att bli verklighet. Skatteverket har nämligen beslutat att bogserbolaget Svitzer ska betala skatt i Sverige, inte på Färöarna.

- Alla länder vill ju att beskattningen ska ske just hos dem. Efter som vi vunnit har vi lyckats belägga att verksamheten drivs från Sverige och Nya Varvet i Göteborg, säger Martin Pernheim, på Skatteverket.

Sista ordet är ännu inte sagt eftersom Svitser har möjlighet att överklaga.

Torbjörn Nyström, webmaster, 4/4-17

 

 

LITTERATUR
Lise Astrup Frandsen: Svitzer gennem 175 år. Handels- og Søfartsmuseets årbog. Helsingør 2008.

 

BILDER
Klicka på en bild för att öppna galleri.

 

 

Senast publicerade artiklar

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32

Vill du veta mer om Färöarna?

Föreningens medlemmar har stor kännedom om Färöarna. Vi delar gärna med oss av erfarenheter och kunskap. Fråga Samfundet Sverige-Färöarna här:

Inloggning författare, skribenter och administratorer.