Mycken läsning Artiklar med tema Färöarna

Den 5 mars 2013 samlades 22 personer i Baltzar träffpunkt, en lokal på Kungsholmen i Stockholm, för årsmöte i Samfundet Sverige-Färöarna. Flera av gästerna skall i maj resa med Samfundet till Färöarna.

Verksamhetsberättelse och räkenskaper godkändes och styrelsen valdes om. Samfundets ekonomi är blygsam eftersom den bygger på medlemsavgifter och ett litet bidrag från Föreningen Norden. Den viktigaste posten är hemsidan som är Samfundets enda och stora möjlighet att synas. Årsavgiften är dock fortsatt 150 kr.

Samarbeten som fortsätter

Ordförande framhöll under rubriken övrigt att just då öppnades utställningen Ævintýraheimur fyri børn og vaksin Nordens hus i Tórshavn. Där finns Kjell Sundbergs sagoskulpturer, Sámal Blak visar målningar och Jóhanna av Steinum stickade berättelser. Det är inledning på en hel månad av berättande och Per Gustavsson från Sagomuseet i Ljungby deltar och programmet når alla skolor. Samarbetet är en fortsättning på en resa som Samfundet stod för 2009.

Dagarna 22-24 mars uppmärksammas Norden på Nordiska Kompaniet i Stockholm. Det är ett samarbete mellan Utrikesdepartementet, NK och Föreningen Norden. Samfundet kommer att delta. Det hela är ett gott initiativ, men vi är många som saknar ett nordiskt hus i Stockholm.

Bygdekultur på öar är speciell

Efter årsmötet berättade Elisabet och Sven-Eve Johansson från Ljungby under rubriken Bygdekultur på öar är speciell. De är folkdansvänner som i många år haft kontakt med Isle of Man och de visade några bilder därifrån och framhöll de nordiska ortnamnen. Deras bröllopsresa gick en gång till Västnorden och efter en resa med Växjöortens folkdanslag, anordnad av Samfundet 2008, har de flera gånger återvänt till Färöarna.

Elisabet och Sven-Eve har rest på olika årstider, med flyg och med färjan Norröna från Hirtshals på Jylland. Sist var det på en så kallad vikingatur i september, då de för en liten kostnad kunde ta med bilen. De fick två dagar i Seyðisfjörður på Island och hann både vara vid Mývatn, köra i snö och i sommarvärme till kusten.

Nu visade de bilder från den resan och sedan var det foto från många olika bygder på Färöarna. Det var roliga bilder av asfalterade vägar, skiftande natur, dimmor och regn och berättelser om människor de oväntat, men med stor glädje, återsett. Naturligtvis hade de också foto av färöisk dans som de uppskattar och den känslan förmedlades till åhörarna.
Ordförande hade bara att säga ett stort tack för kvällen.

Senast publicerade artiklar

Vill du veta mer om Färöarna?

Föreningens medlemmar har stor kännedom om Färöarna. Vi delar gärna med oss av erfarenheter och kunskap. Fråga Samfundet Sverige-Färöarna här:

Inloggning författare, skribenter och administratorer.